A bio produktum...

A fa "élő anyag" (bio produktum) marad egészen az elégetéséig ezért mozog és változtatja nedvességtartalmát.

Ezért látható elváltozásokat generálhat ha hajópadló nem tud szálanként dilatálni, vagy nem egyforma a két lapját érő páratartalom.

Az ERDÉRT gyalult termékeit 10-12%-ra (abszolút szárazsúlyra vonatkoztatva) szárítjuk le, majd csomagoljuk fóliába, ami sok ember hiedelmével ellentétben nem óvja meg a fát attól, hogy az a tárolás folyamán ne nedvesedjen vissza cca. 15%-ra, abban az esetben, ha nem fűtött helyen tárolják.

Hazavisszük az ilyen-olyan körülmények között tárolt hajópadlónkat és hibát hibára halmozhatunk

Lerakáskor előforduló leggyakoribb hibák


Nem hagyjuk alkalmazkodni a környezethez a hajópadlót

A már 10-15% közöttire visszanedvesedett anyagot vásárlást követően azonnal lerakják, majd lelakkozzák, vagy olaj festékkel lekenik, esetleg rögtön kapja a központi fűtést az azzal gyakran együtt járó 8%-os páratartalommal.

A lefektetett padló nem tud mozogni

A felület nem tud szálanként egy-két mm-t dilatálni, mivel nem kapoccsal lett rögzítve, hanem jó erősen nútfalba történő rejtett szögeléssel, vagy egyszerűen csak kapott egy alapos áztató lakkozást, mely a nút-féderbe beszivárogva jó alaposan összeragasztja, és nem engedi szétcsúszni. (Ha egy frissen festett ablakot azonnal becsukunk, nem sok esély kínálkozik arra, hogy száradást követően kinyissuk.)

Nem rögzítettük megfelelően

Az idő elteltével egyszerűen kiszakad a szétcsúszó illesztés hatására a szög, vagy a szálanként megmozdulni képtelen felület akár a minden 8-10. szálnál egyszerűen kettéreped, akár 1-2cm széles repedést is produkálva, a szálankénti 1-2mm-es dilatációs hézag helyett.

Nincs tágulási hézag

Ugyanezt a terméket egy időszakosan fűtött, vagy fűtetlen helyiségben (nyaraló, présház, vadászház, stb.) szakszerűen lerakják, de egyetlen dolgot elfelejtenek, nem hagynak a függőleges falsíknál dilatációs (tágulási) hézagot. Megjön a november és a ködös idő a velejáró magas páratartalom beszivárog, a hajópadló az augusztusi állapotához képest törvényszerűen nedvesedni, illetve kissé dagadni kezd, így akár meg is görbülhet.

A felületen természetszerűen összeadódik a folyamat és a felület nagyságától függően akár több cm-nyit is tágulhat szálirányra merőlegesen. Ha nincs hely, akkor valahol felpúposodik, és gyakorlatilag soha sem a széleken.


Fenti két esetet akár alapesetként is kezelhetjük, mert igen jellemzőek és többször előfordult már a gyakorlatomban, hogy ugyanazt a hajópadlót (egy héten belüli vásárlás, azonos szállítmányból, azonos rakatból, stb.) az egyik vevő azért reklamálta meg, mert "túl nedves, rigófüttyös" volt, míg a másiknak "túl száraz, agyon szárított".

Problémák megelőzése, kezelése

Tehát a legfontosabb a szálankénti dilatáció biztosítása, illetve a megvásárolt termék lerakás előtti akklimatizálása. Több áruházban figyelmeztetik a vevőket arra, hogy a burkolásra szánt helyiségben pihentetni kell a hajópadlót. Jogosan és automatikusan kérdezheti: meddig? (pl. egy helyen két hónapig tárolták a nappali szobában a hajópadlót lerakás előtt, csak a vakolat éppen akkor száradt ki, amit a fa beszívott magába és lerakás utána valahogy nem igazán tudta tolerálni a beköltözéssel járó azonnali központi fűtést.) Nos, ez az a kérdés, amire a fentiek miatt felelősséggel nem lehet konkrétumot válaszolni. Ha az alábbiakat figyelembe véve járunk el, nem is igazán szükséges:

Lerakás kizárólagosan csak úgy (Különösen szélesebb felületek esetén!),

hogy lehetővé tegyük a szálankénti zsugorodást kapcsok és beütő szerszám segítségével. A hajópadló esetében egy egyenletes szálankénti száradási hézag jelentkezik, ami az úgynevezett "járófelületű", összezáródó felszínű hajópadlónak törvényszerű velejárója, de ez is elkerülhető a mostanában ismét egyre divatosabb, enyhén fózolt, letört élű hajópadló alkalmazása során, ahol mindig látható egy dekoratív, ismétlődő, hosszanti fóz, amelynél nem tűnik föl a dilatáció.

Szintén újból divatba jöttek és igen célszerű a lakkok helyett a különféle már hazánkban is egyre több változatban elérhető padlóolajok, méhviaszok, keményviasz balzsamok használata, melyek sokkal természetesebb megjelenést adnak a fának és amellett, hogy "egészségesebbek" is, mind a fa, mind pedig az ott lakók számára, alkalmazásuk kevesebb munkát igényel és az esetleges jövőbeli sérülések lényegesen egyszerűbben, gyorsabban javíthatók. Ezek az anyagok megfelelően alkalmazva egyáltalán nem ragasztják össze az egyes szálakat és fózolt élű hajópadló esetében a csiszolási munkaművelet teljesen elhagyható, illetve a lerakás előtt elvégezhető!

A duzzadás esetében egyszerűen a széleken, különösen a szálirányra merőleges oldalakon meg kell hagyni a szükséges hézagot, melyek esztétikusan eltakarhatók egy szegélyléccel, sőt így részben megoldható a felület mögötti szellőztetés is. Ez a dilatációs hézag a Magyarországon forgalomban lévő fenyőféléknél, a bevezetőben jelzett 10-12%-ra már egyszer leszárított és szakszerűen tárolt anyag esetében cca. 1%, a szálirányra merőlegesen. Ez az 1% érvényes a zsugorodás esetében is. (Tehát egy 10cm széles hajópadló/lambéria esetében ez szálanként 1mm, egy 5m széles felületnél cca. 5cm!)

A fa meghálálja a gondoskodást szépségével,
természetességével és tartósságával.

ERDÉRT - Otthon a fában 1951 óta!



Copyright 2016. ERDÉRT-Tuzsér Zrt. | Minden jog fenntartva